Mijn laatste verhaaltje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Mijn laatste verhaaltje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Mijn laatste verhaaltje!

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

14 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

Hier het laatste berichtje, alweer vanuit Nederland, waar ik inmiddels al vijf dagen ben!
We hebben genoten van onze laatste week in Curaçao.
Zo zijn we 2 januari naar de ‘Hato Caves’ gegaan. De grotten zijn in het verleden gebruikt als schuilplaats voor slaven. Het zijn druipsteengrotten met stalagmieten en stalagtieten en het zag er erg mooi uit. Er waren verschillende soorten kamers, zoals de waterkamer en de schattenkamer. Momenteel leven er vleermuizen in de grotten.
Nadat we bij de grotten waren geweest gingen we naar de ‘scuba dive winkel’. Hier hebben we een goede snorkel en masker gekocht voor het duiken, maar die we uiteraard ook kunnen gebruiken om ergens te gaan snorkelen. Thuis aangekomen hebben we deze uiteraard getest in het zwembad.
De volgende ochtend gingen we er al vroeg uit. We hadden namelijk om 9.00 uur afgesproken bij Kees. We gingen vandaag namelijk onze eerste duik maken als ‘padi open water divers’. Deze duik deden we niet gelijk alleen, maar met een gids, Kees. We hebben de uitrusting gepast en toen gingen we op weg naar Westpunt. Bij onze eerste duikstek, Porti, hebben we een mooie duik gemaakt van 70 minuten naar 16 meter diep. Wat ik zelf ook erg leuk vond was de schildpad die we aan het eind van de duik nog zagen. Daarna gingen we naar de tweede duikstek, Kaldi. Ook deze duikstek was erg mooi en hebben we mooie dingen gezien, zoals een schorpioenvis. Deze duik duurde 58 minuten en we gingen naar 18 meter diep. Bij beide duiken hebben we ook verschillende murenes gezien, wat ook super is om te zien! Het was een ontzettend leuke duikdag!
De volgende dag gingen we rond de middag naar restaurant ‘Jaanchie’s ‘ bij het Westpunt. Hier kun je lokale gerechten krijgen, zoals leguaan. Dit hebben we uiteraard geprobeerd en het smaakte goed.
’s Avonds gingen we om 19.00 uur naar het wifipunt om papa te feliciteren, die 5 januari jarig is. Pap, ook bij deze nog gefeliciteerd met je verjaardag! We eten er nog een taartje op!
De dag daarna ging de wekker al om 6.00 uur. We gingen namelijk met de ‘Jonalisa’ naar Klein Curaçao. Dit is een klein onbewoond eilandje naar Curaçao. Het was een erg woeste weg heen met de boot. Golven kwamen over de boot, dus iedereen was door en door nat toen we aankwamen op Klein Curaçao. Klein Curaçao zelf is echt supermooi. Een mooie wit strand en een prachtig blauwe zee. We hebben hier lekker gechilled, gesnorkeld en gelopen. Ook hier weer een schildpad gezien tijdens het snorkelen! Tussen de middag kregen we warm eten op de boot en daarna gingen we weer terug naar het strand. De dag vloog voorbij, rond 14.30 uur moesten we weer naar de boot en zo rond 15.00 uur gingen we weer op weg naar Curaçao. De terugweg was een stuk rustiger, want we konden nu met de golven mee. Het zeil ging omhoog en de motor uit. Het was een zeer geslaagde dag!
De volgende dag zijn we overdags Otrobanda en Punda in geweest. ’s Avonds gingen onverwachts nog een duik doen. We hadden mailcontact met Kees gehad en toen vroeg hij of we zin hadden in een nachtduik; spannend en leuk. We wilden dit wel, maar omdat we 8 januari al vertrekken zou dat dan eigenlijk gelijk vanavond al moeten. Dit was voor Kees geen probleem, dus stonden we om 20.30 uur weer bij Kees voor de deur! We hebben hier onze spullen bij elkaar gezocht en alvast in elkaar gezet en toen gingen we op weg naar de Caracasbaai. We deden onze duiksets aan en kregen een duiklampje mee. Rond 21.30 uur gingen we het donkere water in. Het voelde best onnatuurlijk, in het donker een zwarte zee in lopen. Onder water was het ook heel anders dan overdags, een heel aparte gewaarwording. De dingen die we zagen waren ook anders dan overdags, we zagen nu bijvoorbeeld slapende papegaaivissen, die tegen een rots lagen te slapen. Ook zagen we nog een enorme krab, heel bijzonder. Op een gegeven moment deden we alle drie onze duiklamp uit. Als je dan met je hand snel door het water beweegt, zie je allemaal kleine lichtbelletjes, dat was leuk om te zien! we hebben 61 minuten gedoken tot ongeveer 18 meter. Het was een leuke ervaring!
De dag daarna gingen we naar de Tropical Zoo. Dit is een kleine dierentuin die aan het verbouwen is. Na de dierentuin gingen we door naar Fort Nassau. Eerder was dit een fort, nu een restaurant. Hier hebben we een kopje koffie gedronken en hebben nog wat rondgelopen op Fort Nassau, voor het uitzicht. Thuis aangekomen zijn we het zwembad ingegaan. ’s Avonds gingen we uit eten bij Chopstix, een sushi restaurant. Na het eten gingen we naar de bioscoop in Otrobanda, hier hebben we de film ‘Unbroken’ gezien. Bij thuiskomst gingen we voor de laatste keer slapen in onze studio in Curaçao, om de volgende dag weer te vertrekken naar Nederland!

We hebben een leuke vakantie gehad in Curaçao!

Liefs, Margreet.

P.s. Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verslagen. Ik vond het ook altijd heel erg leuk om wat te horen van jullie! :))

• 14 Januari 2015 - 16:01

Babeth:

haha check hoe bruin je bent op de foto! Leuk verhaal weer, zin om snel weer af te spreken!!

• 15 Januari 2015 - 11:16

Freek:

Hoi Freek,

weer een mooi verhaal en mooie foto's, de brug vind ik ook heel mooi.

Al met al was het een geslaagde onderneming, Suriname, Bonaire, Aruba en Curaçao. Het is iets
    wat ze je niet af kunnen nemen.

Nu weer thuis, na een turbulente landing.

Heel veel succes met het vinden van een stekje voor jullie zelf. En natuurlijk ook met werk.
    Dat gaat allemaal wel lukken.

Liefs, Freek

• 27 Januari 2015 - 08:45

Hein:

Nou, die twee weken zijn echt voorbij gevlogen he! Supermooie vakantie, we hebben echt alles eruit gehaald wat erin zat! Nu ervoor zorgen dat we ons brevet nog vaak gaan gebruiken :-)