Voorbereidingen! - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Voorbereidingen! - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen!

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

14 September 2014 | Nederland, Amersfoort

Hoi allemaal!

Nog 22 dagen en dan is het zover, dan begint mijn reis naar Suriname! De voorbereidingen zijn in volle gang en ik heb er heel veel zin in.
De vaccinaties zijn gehaald, de meeste spullen zijn aangeschaft en mijn visum is binnen. Het visum moest worden opgehaald in Amsterdam, bij het consulaat van Suriname. Ik had afgesproken met Roos, zij gaat ook naar Suriname en moest ook haar visum ophalen. Verder heb ik met nog drie meiden die ook in september of oktober naar Suriname gaan op een avond wat gedronken in Utrecht, om elkaar een beetje te leren kennen, dat was erg gezellig.

Inmiddels heb ik ook mijn plaatsingsgegevens binnen! Ik ga vrijwilligerswerk doen bij het ‘Maria Internaat’, en bij de ‘Naschoolse Opvang’.

Het Maria Internaat, gevestigd in Paramaribo, is een nieuw project en ik ben de allereerste vrijwilligster van Activity International die hier gaat werken, best bijzonder! Het Internaat heeft als slogan ‘Talita Koemi’, wat betekent ‘Meisje, sta op!’.
Het internaat wil meiden tussen de 10 en 21 jaar die voornamelijk uit het binnenland van Suriname komen, een tweede huis bieden. Hier krijgen ze een warm thuis gevoel, een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen, en waarin ze zich fysiek, mentaal en spiritueel kunnen voorbereiden op de maatschappij. Het binnenland van Suriname is heel anders dan de hoofdstad Paramaribo. In het binnenland leven de mensen echt ‘back to basic’. Deze meiden zijn bijvoorbeeld niet gewend om met bestek te eten, dat soort dingen moeten zij nog leren. Het internaat richt zich op het opvangen, onderwijzen, coachen en begeleiden van de jongeren. Het accent ligt op onderwijs, maar daarnaast krijgen zij ook bijvoorbeeld agrarische vorming, media-educatie en kunst en cultuur.


Bij de Naschoolse Opvang komen kinderen vanaf 5 jaar. Deze kinderen komen na schooltijd bij de NSO terecht, waar zij onder andere huiswerkbegeleiding krijgen. De NSO in Suriname is niet te vergelijken met de NSO in Nederland. Waar we in Nederland bijvoorbeeld veel lesmaterialen hebben , moeten ze het in Suriname doen met weinig middelen.


Ik heb er ontzettend veel zin in om vrijwilligerswerk te gaan doen bij het Maria Internaat en de Naschoolse Opvang. Daarnaast zou ik graag voor de jongeren van het internaat, en de kinderen van de NSO, spullen willen aanschaffen waar zij behoefte aan hebben. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld boeken, schriften, spellen of iets voor het interieur. Dit zal ik ter plekke bepalen, omdat ik dan pas kan zien waar op mijn projecten behoefte naar is.


Als jullie willen helpen om dit mogelijk te maken, is een donatie van harte welkom! Via de volgende link is het eenvoudig om een bedrag via ideal te doneren:

http://www.dreamordonate.nl/925-vrijwilligerswerk-suriname

Alvast bedankt!

Groetjes, Margreet.

  • 24 September 2014 - 20:20

    Renate:

    Het is bijna zover 'talita' Margreet! :)

  • 28 September 2014 - 10:07

    Niek:

    Hallo Margreet,

    Het is bijna zover!!!
    Wij gaan je zeker volgen en wensen je heel veel plezier in het mooie, bijzondere, gekke, fantastische Suriname.
    Geniet ervan!

    Groetjes van Niek en Sabine

  • 05 Oktober 2014 - 14:47

    Paulien En Gerrit:

    Margreet het is bijna zover! We wensen je een goede reis(het afscheid nemen zal iets minder zijn, maar dat hoort erbij, als je door de douane bent, wordt het voor iedereen weer makkelijker) en vooral heel veel plezier in Suriname.

    Maak er wat van en voordat je het weet, staat je familie alweer op de stoep!

    groetjes van Gerrit en Paulien

  • 05 Oktober 2014 - 22:09

    Injoo:

    Geniet van alles wat je mee mag maken de aankomende maanden! Het wordt waarschijnlijk hoe dan ook de reis van je leven! X

  • 07 Oktober 2014 - 22:45

    Hein:

    Nou Maq, inmiddels is het avontuur begonnen! Heel veel succes, maak er wat van!

    Kus van Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 08 Juni 2014
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 13268

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 08 Januari 2014

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Landen bezocht: