Curaçao - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Curaçao - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Curaçao

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

01 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi!

Allereerst wens ik iedereen een heel gelukkig 2015 toe!

Inmiddels ben ik alweer een week in Curaçao! Op 24 december ging ik weer het vliegtuig in, om van Aruba naar Curaçao te gaan. Daar aangekomen moest ik nog even wachten, maar na 3,5 uur wachten kwam dan eindelijk het vliegtuig vanuit Nederland aan, waar Hein in zat! De man van wie wij een auto hadden gehuurd stond ons al op te wachten dus we konden gelijk door. We hebben een auto meegekregen en zijn naar onze studio gereden, welke op een park ligt. We zijn ook even langs een supermarkt gegaan om wat inkopen te doen en we hebben nog even wat rondgereden in Curaçao. ’s Nachts zijn we naar een kerk in Punda gegaan voor de Kerstnachtdienst. Toen deze begon bleek hij in het Papiaments te zijn, waar wij dus helaas weinig van verstaan. We zijn er dan ook niet de hele dienst geweest, maar het was leuk om eens mee te maken.
De volgende dag was het Kerst! We begonnen de dag met een frisse duik in het zwembad op ons park. ’s Middags zijn we naar Punda en Otrobanda gegaan en hebben we deze plaatsen wat verkend. ’s Avonds zijn we in Punda uit eten geweest.
Tweede Kerstdag gingen we na het ontbijt naar de struisvogelfarm. We gingen met de tour mee, welke over het park ging met een truck. Het was echt ontzettend leuk. Er was één struisvogel die onze gids, Alexander, als zijn opvoeder en soortgenoot ziet. Als Alexander dichterbij komt, doet de struisvogel een soort dans, wat betekent, ‘als je dichterbij komt ga ik schoppen’. Bij Alexander doet hij die dans, bij een ander zou hij gelijk gaan schoppen. We hebben hier ook nog struisvogels gevoerd en we hebben op een struisvogelei gestaan. Een struisvogelei kan namelijk 200 kilo houden.
’s Middags zijn we het zwembad in gedoken en ’s avonds zijn we uit eten geweest bij Otrobanda. We keken uit op de bootjesbrug (Emmabrug). Dit is de brug die Punda met Otrobanda verbind en die bootjes drijft. Als er een schip komt moet de hele brug naar de kant van Otrobanda, en als het schip voorbij is kan het ene eind weer richting Punda. Het gebeurt regelmatig dat de brug even open moet, en als je er dan net op staat, dan zul je moeten wachten tot de brug weer dicht is en dat kan wel een poosje duren.
De volgende dag moesten we vroeg op, want om 9.00 uur moesten we present zijn bij het kantoor van ‘Fred leert je duiken’, waar ons duikavontuur begon, met Ruud, Jaqueline en Leon. De eerste dag gingen we eerst veel theorie doen. We behandelden de kennistoetsen uit het boek, we moesten vier testen doen en nog een examen. Gelukkig waren Hein en ik allebei ruim geslaagd voor alle onderdelen. Dat was een fijn gevoel; de theorie hadden we binnen! Daarna gingen we met Ruud (divemaster) en Leon (in de leer voor divemaster) naar de Caracasbaai voor onze eerste duik. We deden onze uitrusting aan en hebben oefeningen gedaan in het water, zoals je ademautomaat ‘kwijtraken’, opzoeken en weer indoen, en je masker vol laten lopen met water en dit weer eruit halen. Uiteraard hebben we ook een poos gedoken, wat goed ging en ook erg leuk was! Na de duik gingen we terug naar kantoor waar we ons logboek hebben ingevuld. Het was een superleuke dag!
De volgende dag stonden we om 11.00 uur weer paraat bij het kantoor van Fred. We hebben ons duikset in elkaar gezet en in het busje geladen, en toen gingen we weer met Ruud en Leon mee naar de duikstek van vandaag: ‘Marie Pampoen’. Vandaag gingen we twee duiken maken, beide duiken waren erg mooi! Ook vandaag hebben we weer oefeningen onder water gedaan, bijvoorbeeld je trimvest uit- en weer aandoen, ademen uit een afblazende automaat, goed uittrimmen zodat je een neutraal drijfvermogen creëert, je vest vullen door het op te blazen in plaats van te vullen met lucht uit je fles. Ook hebben ze ons vandaag laten voelen hoe het is om zonder lucht te zitten onder water, door de kraan dicht te draaien. Je moet dan zelf het gebaar maken dat je zonder lucht zit en dan werd de kraan weer opengedraaid. Het is goed om dit soort oefeningen te doen, zodat je weet hoe het voelt en hoe te handelen. Na de beide duiken hebben we op het kantoor weer ons logboek ingevuld.
Daarna zijn we naar Punda gereden waar we wat hebben gegeten.
De dag daarna was het alweer de laatste dag van onze duikcursus! Om 9.00 uur waren we weer aanwezig bij het kantoor van Fred. We hebben onze spullen weer gereed gemaakt en gingen weer op weg naar Marie Pampoen voor onze laatste duik. Hier hebben we weer oefeningen gedaan zoals het duiken met kompas, en de gecontroleerde noodopstijging. Ook deze duik was weer erg mooi!
Terug bij kantoor werden we gefeliciteerd en vanaf vandaag mogen we onszelf ‘padi open water diver’ noemen! Echt supergaaf en het was ontzettend leuk om te doen!
’s Middags zijn we Punda even in geweest en ’s avonds zijn we bij een klein restaurantje wat gaan eten om te vieren dat we beide geslaagd waren voor ons duikbrevet.
De volgende dag ging de wekker weer vroeg, want we gingen mee op eilandtour. We zijn langs vele plaatsen geweest. Zo zijn we naar een plantage geweest waar we liquor konden proeven, zijn we door Punda en Otrobanda gereden en zijn we naar Boka Tabla geweest. Dit is aan de noordwest kant van het eiland en de zee is hier echt ontzettend wild. Dit was supermooi om te zien! Daarna gingen we lunchen bij een restaurant helemaal aan de westkant van het eiland en vervolgens naar het strand bij ‘grote knip’, waar we drie kwartier tijd hadden om te zwemmen. Tenslotte zijn we nog gestopt bij een natuurgebied van ‘Jan Kok’ en hier hebben we flamingo’s gezien.
Bij thuiskomst zijn we nog even het zwembad in gedoken.
De volgende dag was het alweer Oudjaarsdag! We gingen vandaag naar het zee aquarium. Hier hadden ze flamingo’s, zeeleeuwen, verpleegsterhaaien, dolfijnen, pijlstaartroggen en aquaria. Ook was er een boot waar je in kon en onder water kon kijken.
We hebben een mooie zeeleeuwenshow gezien, we hebben pijlstaartroggen en haaien gevoerd en geaaid en ik heb een kus gekregen van een dolfijn. Dit was wel echt superleuk!!
’s Avonds gingen we om 19.00 uur naar het wifipunt om het thuisfront een gelukkig nieuwjaar te wensen, aangezien het in Nederland om die tijd al 0.00 uur was! Zelf zijn we rond 21.15 uur richting Otrobanda gereden en zijn we naar het Brionplein gegaan. Hier was het al flink druk met allemaal locals. De meesten hadden zelf stoelen en een koelbox mee, en sommigen zelfs complete picknicktafels. Op dit plein traden bandjes op en het was gezellig. Om een paar minuten voor 0.00 uur begon het aftellen, met om 0.00 uur vuurwerk! Daarna ging er nog een bandje optreden. Het was een gezellige avond!
De volgende dag was het Nieuwjaarsdag! We begonnen de dag met een nieuwjaarsduik bij Zanzibar. We gingen rond 10.00 uur weg van huis en om 12.00 uur was de duik. Aangekomen bij het strand kregen we een unox muts en toen moesten we dus nog een tijdje wachten voordat het 12.00 uur was. Het was erg warm, dus we haalden even een ijsje en zijn op onze handdoek neergeploft. Toen het tien voor twaalf was gingen we bij de rest van de 2500 Nederlanders staan die meededen aan de nieuwjaarsduik. De laatste tien seconden werden afgeteld en toen sprongen we met z’n allen de zee in, erg leuk! Na afloop kreeg iedereen een bekertje snert.
Thuis aangekomen hebben we nog heerlijk bij het zwembad gelegen.

Nog één weekje en dan verlaat ik de tropen weer om weer in het vliegtuig te stappen naar het koude Nederland! Komende week gaan we nog even flink genieten van de zon!

Liefs, Margreet.

• 02 Januari 2015 - 09:03

Gerrit En Paulien:

goede reis terug naar Nederland en nog een gelukkig nieuwjaar toe gewenst.

Gerrit en Paulien

• 02 Januari 2015 - 09:41

Jenny:

Margreet en Hein een gelukkig en gezond 2015 en goede reis terug alvast

• 02 Januari 2015 - 10:12

Jenneke:

Gelukkig nieuwjaar Margreet & Hein! Tof om het daar te kunnen vieren! Geniet nog even van jullie laatste weekje en alvast een hele goeie terugreis!! :) xx

• 03 Januari 2015 - 00:19

Freek:

Hey Freek en Hein,

via deze weg wil ik jullie een heel goed en succesvol 2015 toewensen, het begin is in ieder geval al super.

Van harte gefeliciteerd met het halen van jullie padi under water diver.Goed hoor!

Curaçao is ook een mooi eiland dunkt mij. Ook veel te zien en te doen. Er kon wel eens meer natuur zijn dan op de andere twee.

Geniet er goed van deze week en veel plezier.

xxx Freek xxx

• 03 Januari 2015 - 11:59

Injoo:

Mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben (gehad)!!! Mooie herinneringen zijn voor het leven. Ik wens jullie een voorspoedig 2015!

Lfs, injoo