Maria Internaat en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Maria Internaat en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Maria Internaat en Blanche Marie

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

11 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Weer een berichtje uit Suriname!

Op 4 november begon voor mij de werkweek weer. Maar allereerst is 4 november ook een bijzondere dag: mijn moeder is dan namelijk jarig! Dus mam, ook namens deze weg : Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Er komen nog genoeg jaren dat ik er gewoon bij ben! :)
Terug naar het begin van de werkweek. Nienke, ook een vrijwilligster, is deze week ook begonnen bij het Maria Internaat, dat is supergezellig! Met de directie hebben we besproken dat ik haar ga ondersteunen bij haar project (high tea) en zij gaat mij ondersteunen bij mijn project (het begeleiden van de twee jongste kinderen).
In eerste instantie zou ik de helft van mijn tijd gaan werken bij het Maria Internaat, en de andere helft bij de Naschoolse Opvang. Dat zou betekenen dat ik volgende week al bij de Naschoolse Opvang zou beginnen, omdat ik dan al op de helft zit. Ik heb besloten om bij het Maria Internaat te blijven, omdat ik hier ook te maken heb met kinderen van de basisschoolleeftijd, en aan het eind van mijn periode ga kijken of ik wat losse daagjes bij andere projecten kan kijken.

Daarnaast heb ik vandaag mijn sponsorgeld overhandigd aan de directie van het Maria Internaat! Iedereen heel erg bedankt voor de bijdrage, het sponsorgeld is in zeer goede orde ontvangen! Er werd ontroerd gereageerd en ze zijn erg dankbaar.
Wat er met het geld gaat gebeuren is het volgende:
- Noodzakelijke spullen voor een aantal meiden (sportschoenen,
verzorgingsproducten)
- Servies voor het project ‘high tea’
- Materiaal voor de moestuin

Voor het eten werden de meiden bij elkaar geroepen en heeft Ariane verteld over mijn donatie en ben ik op de foto gegaan met de meiden van het internaat.
Al met al was het een leuke werkdag!

Woensdag ben ik met Roos koffie gaan drinken bij Krasnapolsky en vervolgens ben ik naar het werk gegaan. ’s Avonds ben ik met Roos, Marit en Elise naar Touché gegaan waar de jongens van de dansgroep gingen dansen. Dit was mooi om te zien, zo knap wat ze kunnen!

Donderdag eerst met Nienke de stad in geweest om een hangmat voor haar te kopen en daarna weer gewerkt.

Vrijdag ging de wekker mooi op tijd; er stond namelijk weer een trip in de planning: Blanche Marie!
Nadat Chicko ons naar ’t Vat had gebracht en ons had overgeleverd aan Gerrit (van Black Eagle) kon de reis beginnen! Na een aantal stops, een stop omdat er een schildpad op de weg was (wat overigens erg leuk was om even mee te maken), een klapband, en 8 uur in de auto (waarvan 6 uur op een heel hobbelige zandweg) kwamen we aan bij ons verblijf in Apoera, waar we de eerste nacht zouden overnachten. Ik sliep met Marit en Nienke op de kamer. Het was een fijne kamer, zelfs met airco! Gerrit had heerlijk eten voor ons gemaakt, en ’s avonds zijn Nienke, Annemarie, Gerrit en ik nog naar de openluchtdisco gegaan. Daar aangekomen waren we ongeveer de enigen. We hebben wat gedronken, gekletst en aan het eind toch nog een dansje gewaagd op de lege dansvloer. We hadden ongeveer de hele avond gezelschap van een klein katje, en hij is zelfs helemaal meegelopen naar ons verblijf.

De volgende ochtend zat het katje ons al op te wachten. We hebben hem achtergelaten bij de mensen van het guesthouse, en na het ontbijt zijn we met Gerrit en chauffeur Paul vertrokken met een andere auto naar Blanche Marie. De rit erheen was al een avontuur op zich. In een auto zonder airco en waarvan de ramen niet open konden, op een wel heel extreme weg met zeer veel kuilen. We werden flink wakker geschud. We kwamen aan bij ons verblijf. Het was heel verwaarloosd, maar de omgeving was erg mooi! Gerrit maakte de lunch en wij gingen even zwemmen. Na de lunch gingen we op weg naar de Blanche Marie vallen. Het was ongeveer twintig minuten lopen door de jungle. Het was laagwater, wat betekent dat we in de watervallen konden zwemen. We hebben ons prima vermaakt hier! We zagen ook een aantal krabbetjes die in rotsspleten woonden.
Weer aangekomen bij ons verblijf heeft Gerrit de hangmatten opgehangen en daarna heeft hij heerlijk gekookt. Na het eten gingen we in het donker een junglewandeling maken. We zagen een aantal keer ogen oplichten, dus we zaten vol spanning over wat het was; we gingen voor een jaguar. Vaak bleken het vogels te zijn. Wel hebben we een vogelspin gezien en gepakt.

Na een nacht slecht slapen hebben we eerst ontbeten, en daarna zijn we op piranha’s gaan vissen met hengels. Uiteindelijk heeft Gerrit toch echt een piranha gevangen! Erg spannend, maar zo leuk. We gingen dus met een voldaan gevoel weer terug naar het verblijf, waar we de spullen gingen pakken en waar Gerrit de lunch ging maken. Na een lunch zijn we weer in het busje gestapt om weer richting Apoera te gaan. Het busje stopte plotseling en het bleek dat Gerrit/Paul apen had gezien! We maakten dat we uit het busje kwamen en inderdaad, in de bomen waren veel apen te zien! Zo mooi! Doodshoofdapen zagen we veel, en uiteindelijk hebben we zelfs nog een brulaap gezien! Zo bijzonder!
In Apoera aangekomen kregen we weer een ander verblijf, wel vlakbij ons vorige verblijf. Ik sliep weer met Nienke en Marit in de kamer, zonder airco dit keer, met ventilator. We gingen een citytrip doen door Apoera, en daarna nog naar een traditioneel dorpje, ongeveer 40 inwoners, nog naamloos, aan de Corantijnrivier. Dit was echt zo superleuk om doorheen te lopen! Het is nog echt een heel primitief dorpje, maar wel echt heel mooi zo aan die grote rivier! Er waren een drietal vrouwen die sieraden maken van vruchten uit de natuur en als er toeristen komen dan stallen ze dat uit op tafels en is het voor de verkoop. Nadat we dit dorpje hadden gezien en sieraden hadden gekocht, gingen we weer terug naar het verblijf, waar Gerrit weer voor ons heeft gekookt. We gingen laat eten en daarna nog even kletsen en daarna naar bed.

De dag erna hebben we ontbeten en alle spullen gepakt. Een uurtje later dan gepland konden we weer vertrekken met de auto richting Paramaribo. Onderweg hadden we onder andere een lunchsstop, de lunch had Gerrit al klaargemaakt. Na een lange rit waren we zo rond 18.00 uur weer in Paramaribo. Samen met Nienke, Marit en Elise heb ik toen nog wat gegeten bij Zus &Zo.
Het was een geslaagde trip!

Vandaag zou normaal gesproken mijn werkweek weer beginnen, maar omdat ik vandaag de citytrip heb, begin ik morgen met werken!

Liefs, Margreet.

  • 11 November 2014 - 17:58

    Gerrit En Paulien:

    Leuk om weer een nieuw avontuur te lezen. Volgens ons heb je het helemaal naar je zin.

    groetjes, Gerrit en Paulien

  • 11 November 2014 - 21:16

    Hein:

    Hee meid,

    Wat een avonturen weer joh! Echt supermooi om te lezen! Mooie foto's heb je ook gemaakt, die zonsondergang joh: prachtig!
    Haha, dus die vis die je zo heel erg trots staat te showen... da's eigenlijk meer Gerrit's vangst? :-p
    Heb je ook het geluid van die brulaap gehoord?
    Echt mooi om te horen dat het sponsorgeld goed terecht gekomen is, ik geloof best dat ze er heel erg blij mee zijn :-) Mooi werk, meid!
    Doe ze de groeten daar!

    Knuffel van Hein

    PS: man, wat ben jij bruin geworden zeg!!

  • 12 November 2014 - 07:38

    Mam:

    Hey dochter,

    ook via deze weg: dank je wel voor de felicitatie. K heb een mooie kaart gehad, helemaal over de grote plas gevlogen. Als je dat zo bedenkt, een kaart in een groot vliegtuig, kzie hem zo liggen in een postzak, grappig.
    Binnenkort nemen wij er een op op Bonaire.
    En volgend jaar weer gewoon hier thuis.
    xxx mam


  • 12 November 2014 - 12:40

    Evelien:

    Heel leuk om je verhalen te lezen. Ook erg herkenbaar! Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhalen!
    Liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 08 Juni 2014
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 13306

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 08 Januari 2014

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Landen bezocht: