Onverwachts... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Onverwachts... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Onverwachts...

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

26 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Onverwachts…

De titel zegt het al, onverwachts… Woensdagochtend 12 november kreeg ik een telefoontje van mijn vader: oma is overleden… Zo plotseling! Ik werd opgevangen door de meiden hier, en ook toen ik het liet weten aan het Maria Internaat leefden ze met me mee. Met Roos en Nienke ben ik ook koffie gaan drinken bij Krasnapolsky, en ondertussen was mijn verzekering bezig om de eerstvolgende vlucht naar Nederland op te zoeken. Later op de dag kreeg ik te horen dat ik donderdagavond naar Nederland zou vliegen. Zo kwam het dat ik vrijdagochtend om 8.15 uur landde op Schiphol, waar Hein mij stond op te wachten. Ik ging door een rollercoaster heen: een andere wereld, andere mensen, emoties, tijdsverschil, temperatuurverschil, e.d. Ondanks alles was het fijn om Hein, mijn ouders, mijn zusje en de rest van de familie weer te zien.
Ik ben die week vaak bij oma geweest, en veel bij familie. Maandag is mijn oma begraven.

Oma, je bent een topper, ik ga je missen!

Na een kleine week thuis te zijn geweest werd het weer donderdag; ik kon weer terug naar Suriname. Om 6.45 uur reden Hein en ik met de auto naar Ommen, waar we onze reis naar Schiphol vervolgden met de trein. Op Schiphol heb ik een toeristenkaart gekocht, aangezien ik maar één keer met mijn visum het land binnen kon komen. Alles is goed gegaan, en gisteravond om 19.45 uur Surinaamse tijd (23.45 uur Nederlandse tijd) was ik weer aanwezig bij mijn verblijf aan de Domineestraat. Hier heb ik met de meiden roti gegeten en daarna kwam er een hele groep meiden hier langs, wat gezellig was. Zij gingen daarna door naar de Waterkant en Havana, en ik ben toen mijn bed in gedoken.
De volgende dag ben ik met Elise en Soraya gaan lunchen bij Zus&Zo en daarna ben ik naar de dierentuin ‘Paramaribo Zoo’ geweest. Dit is een erg kleine dierentuin die er verwaarloosd uitziet. Er waren verder ook geen bezoekers en met een half uurtje / drie kwartier ben je er wel doorheen.

De dag erop ging de wekker al vroeg, want de trip naar JawJaw/Isadou zou beginnen. Roos en ik stonden om 8.30 uur klaar voor ’t Vat. We waren met z’n vieren, Roos en ik, en nog een echtpaar. De trip was absoluut niet wat we ervan hadden verwacht. Eigenlijk was het zonde van ons weekend dat we met deze trip zijn meegegaan. We kwamen ’s middags aan bij Isadou, waar we verbleven. Dit was een soort camping, naast het dorpje Jawjaw, terwijl op de website stond beschreven dat we in het dorp zelf zouden verblijven, we veel contact zouden hebben met de lokale bevolking en dus veel van de cultuur zouden meemaken. Dit was een grote domper. Daarnaast was er geen gids of aanspreekpunt geregeld, waardoor we alles zelf moesten uitzoeken en overal zelf achteraan moesten gaan en veel dingen waren onduidelijk. De chauffeur die mee was, was voor de eerste keer hier en van hem hoefden we ook niet veel te verwachten, erg frustrerend. De eerste dag hebben we eerst even gezwommen en daarna gegeten. ’s Avonds werd er last minute een culturele avond ingepland. We gingen naar Jawjaw, waar de avond al bezig was; een aantal vrouwen wat zongen en dansten en iedereen moest meedoen. Na vijf minuten was de avond echter al voorbij, dus konden we weer terug. Van een avondvullend programma was dus geen sprake.
De volgende dag gingen we na het ontbijt naar Jawjaw, waar we een dorpswandeling hebben gehad van twee uur. Het zou ons ontzettend interessant hebben geleken als we daadwerkelijk in dit dorp zouden verblijven, want als je er echt verblijft is het natuurlijk heel anders dan wanneer je er doorheen loopt.
’s Middags hebben we een junglewandeling gemaakt van anderhalf uur. De gids die mee was, Doris, wist veel te vertellen over de verschillende bomen en hun geneeskundige krachten, dat was wel heel interessant. ’s Avonds hebben we nog kaaimannen gespot. We hebben er een aantal gezien, waarvan twee duidelijk.
De volgende dag na het ontbijt hadden we wederom vrije tijd. Roos en ik gingen met de ‘begeleider’ hengelen. Helaas niets gevangen.
Hierna hebben we geluncht en toen begon de terugreis. We krijgen nu wel een deel van het geld terug wat we betaald hebben voor de trip, omdat het allemaal erg slecht was geregeld, er dus weinig communicatie was voor die tijd, en het een heel andere trip was dan beschreven op de website.
’s Avonds zijn Roos en ik gaan eten bij het pannenkoeken- en poffertjescafé. Hier hebben we een cocktail gehad en een lekkere pannenkoek. Uiteraard nam ik een pannenkoek met slagroom (aardbeien en slagroom) en we hebben het ons lekker laten smaken. Hierna ging ik even naar Elise, waar ook Marit, haar ouders, en Tineke waren. Toen Sanne, Christine en Soraya ook waren gearriveerd gingen we met de taxi naar het Flamboyantplein, waar het Parbo Night was. Het was een grote tent met muziek en optredens en om de tent heen lag zand, erg gezellig. De mensen die optraden konden ontzettend goed dansen, dus dat was erg leuk om te zien. Het was een leuke avond!

De dag daarna was het Onafhankelijkheidsdag. Met 11 meiden gingen we naar Lelydorp, waar het zou worden gevierd, met een optocht, vuurwerk, e.d. Van de optocht hebben we helaas weinig gezien. Het was heel druk, maar niet veel te doen. We hebben roti gegeten bij de Roopram en daarna zijn we, na veel taxi-gedoe, teruggegaan naar Paramaribo. Uiteindelijk liftend, konden we met z’n negenen mee in een busje, en twee gingen met de ouders van Marit mee in een taxi. Het was een sombere, regendag. In Paramaribo aangekomen ben ik naar huis gegaan.

Doordat ik in Nederland was, ben ik twee weken niet bij het Maria Internaat geweest. Deze, en volgende week zou ik eigenlijk bij andere projecten gaan kijken, maar ik heb besloten dat ik alleen volgende week bij andere projecten ga kijken. Nu kan ik deze week (woensdag en donderdag) nog bij het Maria Internaat werken, zodat ik daar ook goed afscheid kan nemen.

  • 26 November 2014 - 07:42

    Gerrit En Paulien:

    Je komt dus tijd te kort! Geniet er maar van.

    groeten van Gerrit en Paulien

  • 26 November 2014 - 08:58

    Hein:

    Hey meid,

    Inderdaad een onverwacht weerzien... Hoewel de reden absoluut niet leuk was, was het toch mooi om even bij elkaar te zijn!
    Jammer dat de trip naar JawJaw zo tegenviel, je had er zo'n zin in! Ook wel terecht dat je een deel van je geld terug kreeg dan. Hopen dat je volgend weekend wat meer geluk hebt!
    Succes de laatste paar dagen op het Maria internaat! Jammer dat het anders liep dan je had verwacht, maar ik hoop dat je een paar leuke laatste dagen hebt.

    Hein

  • 26 November 2014 - 09:12

    Injoo:

    Fijn dat je wel genoeg afleiding lijkt te hebben daar. Succes met afscheid nemen op het maria internaat!
    Xxx injoo

  • 26 November 2014 - 09:50

    Renate:

    Ja, dat was echt een grote omslag. Van zo'n mooi avontuur echt weer even met 2 voeten op de grond worden gehaald. Wel heel fijn dat je er bij kon zijn en een mooi afscheid hebt gehad van je oma.
    Balen dat de trip tegenviel, maar vergeleken met gewoon werken in t koude NL is t altijd nog beter ;-)
    Geniet van je laatste dagen op het Internaat en ben benieuwd bij welke projecten je allemaal gaat kijken! Ik zal het wel weer lezen :)

    xx Renate / Luigi

  • 26 November 2014 - 17:57

    Freek:

    Ja de reden dat je terugkwam was niet mooi maar om elkaar weer even te zien wel.
    Al was de trip niet mooi, je heb t wel mooie foto's.
    Maar wie weet wat er nog in t vat zit.
    Maak er nog twee goede dagen van op t Maria internaat, dan nog een week en dan naar Bonaire!
    groet en kus van Freek.

  • 30 November 2014 - 16:43

    PAP:

    Hey meis er zijn al bijna weer acht weken voorbij, wat vliegt de (voor jou) Jammer dat er tripjes tussen zitten die wat minder zijn, maarja ook dat heb je weer meegemaakt. Nog een week en dan is het op naar Aruba en Bonaire. Mam en Jo kijken er al erg naar uit. En ik al helemaal natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie daar allemaal beleven, Maar we lezen het vast wel op de weblog. Geniet er nog van in deze laatste week in Suriname.

    X Pas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 08 Juni 2014
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 13306

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 08 Januari 2014

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Landen bezocht: