Marinalex en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu Marinalex en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Smit - WaarBenJij.nu

Marinalex en Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Margreet

15 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Inmiddels zit ik al langer dan een week in Suriname, en er is alweer van alles gebeurd.
Vrijdag zijn we met een groep van ongeveer 9 personen vertrokken naar Marinalex. Daar aangekomen hebben we onze hangmatten opgehangen, en hebben een paar jongens heerlijk gekookt op een vuurtje. De avond was heel gezellig, muziek erbij, en lekker gedanst. We hebben geslapen in onze hangmatten en werden de volgende ochtend ruw gewekt. Het was 'family day', dus wij moesten naar een andere hut met onze hangmatten. Daar hebben we een ontbijtje gehad, en we hebben de hele dag heerlijk gechilled. Lekker gezwommen in de kreek, een beetje gewandeld en gelegen in de hangmat. Het was een leuke dag. 's Avonds kwamen we weer aan in Paramaribo.

De volgende ochtend stond er alweer een andere trip op het programma, namelijk de trip naar 'Bigi Pan'. We vertrokken rond 7.00 uur met een busje. Het plan was om rond 11.00 uur aan te komen bij Nickerie, waar we nog een uurtje met de boot zouden moeten. Na een telefoontje bleek dat het laag water was, en pas rond 14.00 uur zou het weer hoog water zijn. Dat betekende voor ons, dat we niet eerder dan 14.00 uur met het bootje konden gaan. We zijn dus door Nickerie gereden, over de markt gewandeld, en naar de zee geweest. Uiteindelijk konden we met het bootje. De boottrip was al prachtig. Een prachtige omgeving met ook veel mooie vogels, waaronder de rode Ibis.
Aangekomen bij ons huisje bij Bigi Pan: een huisje op het water. Er was een wc, maar je moest zelf water halen in een emmer, en hiermee de wc 'doorspoelen'. Douchen ging ook met water uit een emmer, je moest een bekertje pakken, deze in de emmer doen, en hiermee kon je jezelf afspoelen. Enorm primitief, maar zo leuk!
De hangmatten hebben we weer opgehangen, en toen ging een deel van de groep, waaronder ik, mee de visnetten ophalen die waren uitgezet. Dat was echt superleuk om mee te maken. We hadden veel krabben en vissen in het net zitten.
's Avonds had de vrouw van het huisje ontzettend lekker voor ons gekookt. Daarna hebben we nog gezellig bij elkaar gezeten en uiteindelijk hebben we onze hangmat opgezocht en zijn we gaan slapen. De volgende ochtend gingen we ontbijten, en daarna gingen we met de boot varen. Het gebied is daar echt zo mooi!! Echt ontzettend mooie natuur. De boot meerde aan bij een paal in het water, en hier hebben we een modderbad genomen.
Terug bij het huisje ging iedereen zich afspoelen, daarna kregen we een heerlijke lunch met de vis die we de vorige avond hadden gevangen, en daarna hebben we nog even gechilled. Vervolgens werden we weer met het bootje weggebracht, en konden we onze reis met het busje weer vervolgen naar Paramaribo.

De volgende dag was het alweer maandag, en dat betekende mijn eerste werkdag! Een klein beetje gespannen, maar vooral met veel zin stond ik om 13.00 uur op de stoep bij het Maria Internaat. Ik had een uurtje om voor te bereiden, en om 14.00 uur gingen we lunchen, daarna hadden de meiden corvé en vervolgens hadden ze rust. Om 16.00 uur werd ik gelijk in het diepe gegooid en kreeg ik gelijk twee kinderen onder mijn hoede. Ik had wat opstartprobleempjes en het was redelijk chaotisch, omdat het meisje voor de eerste keer huiswerk mee had gekregen, en ik met het jongetje net een andere letter aan het aanleren was. Ik moest me eigenlijk in tweeën splitsen, maar helaas is dat onmogelijk. Ik heb het huiswerk van het meisje aangehouden, en ben vervolgens gestart met mijn eigen programma wat ik had voorbereid.
Ik was erg benieuwd hoe het de volgende dag zou gaan. Ik heb voor beide kinderen allerlei letterbladen gemaakt, zodat ze hiermee aan de slag kunnen. Ik begon met een prentenboek voor te lezen. Daarna ben ik aan de slag gegaan met de letterbladen, en vervolgens heb ik een aflevering van 'Koekeloere' laten zien. Het was een erg leuke dag!
Rond 19.00 / 19.30 uur is het diner, waar ik ook aan meedoe, en rond 20.00 / 20.30 uur ben ik vrij.
Gisteravond ben ik na het werk nog even de stad in geweest om een drankje te drinken.

Zo, zijn jullie weer op de hoogte van mijn belevenissen hier! Ik vind het ontzettend leuk om berichtjes te lezen vanuit Nederland!

Tot over een paar maand!

Liefs, Margreet.

  • 15 Oktober 2014 - 17:18

    Roos:

    Wat een gezellig en leuk verhaal!! Kan niet wachten om er ook heen te gaan!
    Tot zondag/maandag :)

    x Roos

  • 15 Oktober 2014 - 17:23

    Gerrit En Paulien:

    Hallo Margreet.

    Wat een leuk verhaal, je hebt alweer van alles beleeft. Fijn dat je het na je zin hebt.
    Hier in Dedemsvaart gaat het goed. Wij beleven niet zoveel als jij doet.

    Tot de volgende keer.
    groetjes, Gerrit en PAulien

  • 15 Oktober 2014 - 17:57

    Hein:

    Supermooi om te zien waar je allemaal bent geweest zeg! Je hebt inderdaad heel wat meegemaakt de eerste week! Hoe bevalt slapen in een hangmatje?
    Je hebt zeker weer een mooi glad huidje na dat modderbad :-p Ik moet zeggen dat ik wel jaloers ben op die vis die je gevangen hebt! Smaakte lekker zeker!
    Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen op het Maria Internaat. Ik heb zomaar het gevoel dat je het daar heel erg naar je zin gaat hebben. Ik hoop het in ieder geval :-)

    Knuffel!

  • 15 Oktober 2014 - 18:07

    Tess:

    Heee Margreet!

    Wat enorm gaaf dat je in Su bent! Ik vind het heel leuk je reisverslagen te lezen en te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    De dingen die je schrijft zijn zo herkenbaar (ik ben zelf namelijk terug gekomen in Maart). :)
    Ik ben heel benieuwd wat voor leuke dingen je nog allemaal gaat zien en meemaken, ben je al bij het restaurant Zus&Zo geweest tegenover de Palmentuin? Dat is bijzonder voed eten namelijk! En als je nog een weekendje vrij bent voor een trip, beveel ik je echt aan om naar Isadou/JawJaw te gaan, zie je echt hoe de Marrons leven, tof en ook heel heftig!

    Heel veel plezier daar & genieten!
    Liefs van Tess (ex-Vakker)

  • 15 Oktober 2014 - 19:27

    Renate:

    Wauw wat een verhaal/avontuur weer! En dat allemaal in een week.
    Het klinkt allemaal super leuk zeg! Leuk ook dat er foto's zijn dan heb ik er ook beeld bij. Ziet er toppie uit.
    Veel plezier en geniet! Xx

  • 15 Oktober 2014 - 20:09

    Linda Strijkveen:

    Wat leuk om je avonturen te lezen Margreet! Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Veel plezier nog!

    Liefs Linda

  • 15 Oktober 2014 - 20:19

    Injoo:

    Ziet er mooi uit op de foto's. Hoop dat je nog een leuke tijd zal hebben!!! X

  • 15 Oktober 2014 - 21:17

    Jolanda:

    Wat een belevenissen sis, en dan ben je er nog maar een week! Ben erg benieuwd wat je verder nog mee gaat maken :-) Heel veel succes ook op het internaat, weet zeker dat het je gaat lukken om dit goed op te pakken!!

    Succes!

  • 15 Oktober 2014 - 23:23

    Freek:

    Hey Freek,

    nou dat is echt Atlas. Ik vind het best stoer.
    Geniet zo veel als het kan, meid.

    l i e f s, liefs, Freek

  • 16 Oktober 2014 - 15:51

    Sandra:

    Leuk om je verslag te lezen en je foto's te zien.. Het ziet er idd een beetje zoals Atlas uit!! Grappig!
    Veel plezier nog!!
    X San

  • 17 Oktober 2014 - 19:06

    Papa:

    Hoi dochter je bent wel met heel veel leuke dingen bezig. Ben heel benieuwd of de kinderen in die paar maand iets opsteken van de lessen. Ik moet zeggen dat je wel erg je best doet om de thuisblijvers jaloers te maken. maar dat gaat je echt niet lukken. Ik moet er niet aan denken om in de maanden oktober, november en december in de korte broek te lopen bij 30 graden. Geef mij maar lekker kou, wind regen en duisternis in die maanden. Veel plezier nog daar, en we zijn benieuwd naar je volgende verhaal.


    X Pas

  • 21 Oktober 2014 - 18:46

    Babeth:

    wauwie ik zie dit verhaal nu pas. Gaaf om te lezen! Have fun!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 08 Juni 2014
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 13292

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 08 Januari 2014

Vrijwilligerswerk in Paramaribo

Landen bezocht: